هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع)
سرخط خبرها

۹۵ درصد پروژه‌های زودبازده منطقه ۴ مشهد امسال به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر: ۲۰۴۸۴۴
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
۹۵ درصد پروژه‌های زودبازده منطقه ۴ مشهد امسال به بهره‌برداری می‌رسد
شهردار منطقه ۴ در گفتگو با شهرآرا از نقاط قوت و نارسایی‌های متراکم‌ترین منطقه شهری مشهد می‌گوید

به گزارش شهرآرانیوز منطقه ۴ شهری مشهد با وسعتی بیش از ۱۳۴۵ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر، ۵ درصد وسعت شهر و حدود ۱۰ درصد جمعیت مشهد را به خود اختصاص داده است و این منطقه شهری را می‌توان متراکم‌ترین منطقه کلان‌شهر مشهد دانست.

از بهمن پارسال محسن نعیمی‌مقدم با سمت سرپرستی به شهرداری منطقه ۴ اعزام شد و پس از دریافت حکم شهرداری این منطقه، کارش را تا امروز ادامه داده است.

شهردار منطقه ۴ در گفت‌وگویی تفصیلی با شهرآرا، علاوه بر بررسی وضعیت این منطقه شهری که در ادامه از نظر می‌گذرد، معتقد است که این منطقه با توجه به تراکم زیاد جمعیتی، ساکنان پویا و فعالی دارد.

سرانه‌ها در حال افزایش است

منطقه ۴ شهری مشهد را می‌توان یکی از مناطق حاشیه شهر دانست. وضعیت برخی محلات این منطقه خوب است، اما وضعیت برخی محلات دیگر از نظر سرانه‌های خدماتی مطلوب نیست.

این منطقه شهرداری مشهد دارای سه ناحیه و یازده محله است. وسعت این منطقه شهری ۱۳۴۵ هکتار است که با توجه به وسعت ۳۴ هزارو ۳۴۵ هکتاری مشهد، حدود ۵ درصد از وسعت شهر را به خود اختصاص داده است و از مجموع بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت ساکن در مشهد نیز ۲۷۴ هزار نفر در این منطقه ساکن هستند که از این نظر نیز حدود ۱۰ درصد جمعیت شهر نیز در این منطقه سکونت دارند.

با توجه به نرخ رشد جمعیت این منطقه و تراکم جمعیتی سیصدنفر در هکتار به‌صورت میانگین، شاید بتوان گفت که این منطقه متراکم‌ترین منطقه شهری مشهد محسوب می‌شود. زیرا میانگین جمعیت در واحد سطح در این منطقه سه‌برابر شهر مشهد است. اما این منطقه با توجه به تراکم زیاد جمعیتی، ساکنان پویا و فعالی دارد.

اهالی این منطقه در مناسبت‌های مختلف و حتی در اتفاقات شهر و کشور از خود واکنش نشان می‌دهند و همه محلات یازده‌گانه این منطقه دارای شورا‌های اجتماعی فعال و تأثیرگذار هستند و با توجه به اینکه شهردار مشهد و شورای ششم شهر نیز بر توجه به درخواست‌های مردم تأکید زیادی دارند، به شورا‌های اجتماعی محلات در این منطقه شهری مسئولیت و بها داده شده است.

یکی از مسائل درخورتوجه در محلات حاشیه شهر، کمبود سرانه‌های مختلف شهری است. وضعیت سرانه‌های منطقه ۴ چگونه است؟

کمبود سرانه‌های مختلف در محلات حاشیه شهر موضوعی کتمان‌نشدنی است و همه به آن اذعان داریم، اما در این دوره مدیریت‌شهری مشهد سیاست‌های ما بر بهبود این سرانه‌هاست. در این راستا در سال ۱۴۰۰ اعتبارات عمرانی منطقه ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۰ میلیارد تومان رسیده است و به احتمال زیاد در تفریغ بودجه منطقه ۴ اعتبارات عمرانی امسال این منطقه به ۳۵۰ میلیارد تومان نیز می‌رسد. افزایش اعتبارات عمرانی این منطقه در سال‌های گذشته نشان‌دهنده این است که شیب خدمتی به سمت حاشیه شهر آمده است. وضعیت سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در منطقه ۴ از میانگین شهر مشهد بالاتر است.

در این منطقه پنج سالن ورزشی فعال در اختیار شهروندان قرار گرفته است و در پاییز امسال نیز شاهد افتتاح مجموعه ورزشی شهیدقربانی بودیم. همچنین عملیات ساخت مجموعه ورزشی سلمان با داشتن شش سالن ورزشی که سه سالن ویژه آقایان و سه سالن ویژه بانوان است، در حال انجام است و امیدواریم این مجموعه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

سرانه فضای سبز این منطقه نیز نسبت به میانگین سرانه فضای سبز شهر مشهد اندک است. از این رو همه تلاش ما در سال جاری و حتی سال آینده در اداره املاک منطقه، استحصال زمین‌های کشاورزی منطقه است و از این زمین‌ها دست‌کم باید ۴۰ درصد به مباحث خدماتی تعلق بگیرد. در صورت استحصال این زمین‌ها و دریافت سرانه‌های خدماتی، می‌توانیم در دوسه سال آینده وضعیت سرانه فضای سبز منطقه را هم به وضعیت مناسبی برسانیم. در موضوع سرانه‌های مربوط به خدمات‌شهری هم وضعیت منطقه مانند دیگرمناطق شهری مناسب است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

وضعیت اعتبارات منطقه ۴ در سال جاری چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، در سه سال گذشته رشد شایان‌توجهی در دریافت اعتبارات عمرانی برای منطقه ۴ داشته‌ایم و اعتبارات عمرانی منطقه امسال نسبت به دوسال قبل سه‌برابر شده است. پارسال یک‌سوم اعتبارات عمرانی شهرداری مشهد در موضوع جوی و جدول به سامان‌دهی مشکلات مربوط به آب‌گرفتگی معابر منطقه ۴ اختصاص یافت. در ابتدای پاییز امسال شاهد افتتاح ۴۴ پروژه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در منطقه بودیم که یکی از آن‌ها افتتاح پروژه‌های مربوط به پیاده‌روسازی معابر منطقه بوده است.

امسال نیز با اعتبارات مناسب عمرانی که داریم، اقدامات خوبی مانند ساخت سومین بوستان بانوان این منطقه در بوستان بسیج پس از پارک‌های بانوان بوستان‌های بهشت و ارم را در دست اقدام داریم. این عملیات تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. همچنین مجموعه ورزشی سلمان با همین اعتبارات عمرانی تا پایان سال در اختیار شهروندان مشهدی قرار می‌گیرد و در پارک اقاقیا که امسال شاهد افتتاح آن بودیم، مجموعه فرهنگی‌وورزشی ساخته خواهد شد که عملیات ساختش تا پایان سال آغاز می‌شود.

معضلات طرح تفصیلی در منطقه

یکی از موضوعاتی که امسال شهرداران مناطق به‌صورت میدانی با آن روبه‌رو بودند، موضوع اجرایی‌شدن طرح‌های تفصیلی شهرمان است. وضعیت اجرای این طرح در منطقه ۴ چگونه پیش می‌رود؟

پس از سال‌ها که شهرمان دارای طرح تفصیلی می‌شود، این مسئله حُسن محسوب می‌شود، اما در این طرح همچنان برخی ابهامات و مشکلات وجود دارد و توقعی که مردم و سرمایه‌گذاران داشته‌اند، محقق نشده است.

ما نیز در منطقه ۴ شهری مشهد توقع داشتیم این منطقه در حوزه بازآفرینی بهتر دیده شود، اما چیزی که در طرح تفصیلی برای این منطقه دیده‌اند، همان وضع موجود و حتی پایین‌تر از وضع موجود است. وقتی مراجع بالادستی به شعار توسعه به شرق توجه دارند، باید این موضوع در عمل هم دیده شود و قابلیت ساخت‌وساز در دست‌کم ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۴ که بخش شرقی منطقه است، باید به‌صورت مناسبی دیده شود که برای مردم و سرمایه‌گذاران مطلوب باشد.

در موضوع بازآفرینی نیز باید به‌صورتی کار پیش برود که مشوق‌هایی بیشتری برای مردم این منطقه وجود داشته باشد تا مردم به تجمیع ملک و ساخت مسکن بهتر ترغیب شوند. به‌طور قطع تثبیت وضع موجود به نفع مردم و شهرداری نخواهد بود. در این راستا در حال پیگیری با سازمان بازآفرینی هستیم تا ضوابط بازآفرینی برای این منطقه عوض شود.

یکی از مشکلات منطقه ۴ شهرداری مشهد مانند برخی دیگر از مناطق شهری در حوزه شهرسازی وجود زمین‌های قول‌نامه‌ای است. برای سامان‌دهی این زمین‌ها و املاک چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟

موضوع زمین‌های قول‌نامه‌ای نیز درحوزه سازمان بازآفرینی در حال پیگیری است، اما اکنون شهرداری منطقه نیز برای زمین‌های قول‌نامه‌ای که عقبه مناسب دارند و اصالتشان قابل اثبات است، پاسخگویی لازم را دارد. البته در گذشته مصوبات برای موضوع زمین‌های قول‌نامه‌ای در راستای تسهیل کار مردم وجود داشت، اما با ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار، مشوق‌های مختلف برداشته شده است و در این زمینه نیز اختلاف‌نظر‌هایی بین حوزه‌های مربوط وجود دارد و باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا مصوبه شورای اسلامی شهر قابلیت اجرا را دارد یا خیر.

بیشتر پروژه‌های زودبازده عمرانی و فرهنگی است

در این دوره مدیریت‌شهری تاکنون اجرای پروژه‌های زودبازده با نظر مردم در دو مرحله اجرایی شده است. وضعیت منطقه ۴ در پروژه‌های زودبازده چگونه بوده است؟

در موضوع پروژه‌های زودبازده، منطقه ما مانند دیگرمناطق دارای شرایط اجرای پروژه‌های زودبازده، در هر دو مرحله تعریف و اجرای این پروژه‌های سهم داشته است. در مرحله نخست پروژه‌های زودبازده که برای هر محله ۱۰ میلیارد تومان با نظر و درخواست مردمی پروژه تعریف می‌شد، درمجموع ۴۵ پروژه با اعتبار ۶۳ میلیارد تومان اجرا شد و صددرصد پروژه‌های یادشده نیز به پایان رسید. امسال نیز ۳۸ پروژه با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۴ تعریف شده است که ۹۵ درصد این پروژه‌ها تا پایان سال و ۵ درصد باقی‌مانده تا اردیبهشت سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

البته پروژه‌های زودبازده ۱ و ۲ تفاوت‌هایی با هم دارند. زیرا بیشتر پروژه‌های زودبازده مرحله نخست مربوط به پروژه‌هایی از جنس عمرانی و پروژه‌های مرحله دوم پروژه‌هایی از جنس فرهنگی بوده است.

در جریان اجرای پروژه‌های زودبازده مرحله اول در این منطقه که با نظر مردم اجرایی شد، ۶۰ درصد پروژه‌ها در حوزه فنی و عمرانی، ۲۲ درصد در حوزه فضای سبز و ۱۸ درصد در حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است، اما در پروژه مرحله دوم زودبازده، ۷۲ درصد پروژه‌ها مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی، ۲۴ درصد مربوط به حوزه فنی و عمرانی، ۲ درصد فضای سبز و ۲ درصد مربوط به حوزه خدمات‌شهری است.

وضعیت درآمدی منطقه در امسال چگونه بوده است و آیا به اعداد مصوب‌شده در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری رسیده‌اید یا فاصله تا رسیدن به تحقق درآمد‌های تکلیفی این منطقه زیاد است؟

اعتبار مصوب‌شده در بخش درآمدی برای منطقه ۴ در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با توجه به نوع منطقه و بافت مسکونی آن که بیشتر خانه‌ها قول‌نامه‌ای و ریزبافت هستند، تکلیفی که برای کسب درآمد روی دوش شهرداری منطقه است، متناسب با وضعیت منطقه یعنی همان ۲۰۰ میلیارد تومان است که از ابتدای سال تاکنون ۵۰ درصد این تکلیف محقق شده است، اما با توجه به اجرای هم‌زمان طرح تفصیلی و قانون درآمد‌های پایدار، برخی درآمد‌های شهرداری هنوز محقق نشده است. با این حال، همکاران من در شهرداری منطقه ۴ مانند سال‌های پیشین پرتلاش به کارشان ادامه می‌دهند و به‌دنبال راه‌های جدید برای کسب درآمد هستیم و امیدواریم تا پایان سال به بودجه تکلیفی درآمدی منطقه به‌صورت کامل جامه عمل بپوشانیم.

پس از اینکه به‌تازگی در این منطقه شهری ۴۴ پروژه را افتتاح کرده‌اید و به مردم منطقه تحویل داده‌اید، آیا امسال پروژه‌های دیگری را هم برای بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی خواهید داشت؟

بله. قصد داریم پایان سال پروژه‌های دیگری مانند مجموعه ورزشی تنیس‌روی‌میز در بوستان بسیج، مجموعه ورزشی ساحلی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه ساحلی شهر در بوستان ارم و مجموعه پینت‌بال با موضوع دفاع‌مقدس در بوستان بهشت را به بهره‌برداری برسانیم و همچنین درصدد هستیم عملیات ساخت مجموعه بازی‌های رایانه‌ای را در بوستان بهشت آغاز کنیم.

مشکلات معابر روستایی منطقه

موضوع عرض کم خیابان پنجتن یکی از مسائل ترافیکی مهم منطقه و البته شهر مشهد محسوب می‌شود. در این سال‌ها نیز طرح‌های مختلفی برای سامان‌دهی این خیابان مطرح شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. برای حل این مشکل چه تدبیری دارید؟

درباره موضوع عرض کم خیابان پنجتن دو دیدگاه اهالی همین خیابان و شهروندانی که قصد گذر از این خیابان را دارند، وجود دارد. کسانی که به‌صورت گذری از این خیابان عبور می‌کنند، از ترافیک گلایه‌مند هستند و برای حل این موضوع راهکار‌هایی مانند یک‌طرفه‌کردن خیابان و هدایت خودرو‌ها از مسیر جایگزین پیشنهاد شده است، اما اهالی پنجتن، به‌ویژه کسبه، با آن موافق نبودند و به وضعیت کنونی راضی هستند.

ما نیز طرحی داریم تا با یک‌طرفه‌کردن خیابان پنجتن و ایجاد مسیر جایگزین، ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات ترافیکی این محدوده را کم کنیم، اما، چون مردم تمایلی ندارند، دست نگه داشته‌ایم. درصورتی‌که بخش درخورتوجهی از مردم این منطقه با طرح ما موافق باشند، این اقدام را عملیاتی خواهیم کرد، اما تعریض خیابان به‌دلیل حجم زیاد تملک‌ها و خرابی‌ها اقدامی بسیار سخت است.

وضعیت دیگرمعابر این منطقه چگونه است؟

اصلی‌ترین مشکل ترافیکی در حاشیه شهر مشهد این است که معابر روستایی بدون اینکه شبکه معابر شکل بگیرد، به شهر وصل شده‌اند. این موضوع در طرح جامع و تفصیلی دیده شده است و در راستای ایجاد شبکه معابر، اولویت نخست ما ایجاد جاده گاز و پس از آن ایجاد دو مسیر عرضی برای اتصال معابر رسالت و طبرسی به خیابان پنجتن است. اگر این مسیر‌ها ایجاد شود، بی‌شک شبکه معابر مناسبی در منطقه ایجاد خواهد شد.

با توجه به حضور فرهنگی فعال اهالی این منطقه در مناسبت‌ها و رویدادها، شهرداری منطقه برای افزایش حضور فرهنگی شهروندان و انسجام اجتماعی آن‌ها چه اقداماتی کرده است؟

شهروندان ساکن منطقه و شورا‌های اجتماعی محلات این منطقه به کار‌های کوچک هم واکنش مثبت یا منفی دارند و اهالی با سرعت به اقدامات انجام‌شده بازخورد نشان می‌دهند. این اتفاق نشان‌دهنده فعال‌بودن شهروندان است. اکنون فرهنگ‌سرای مستقر در منطقه نیز دیگر جایی برای برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه ندارد و همه ساعت‌هایش پر شده است. از همین رو یک قطار قدیمی را که در منطقه ۹ بود، به نزدیکی این فرهنگ‌سرا آورده‌ایم و در حال مرتب‌کردن آن هستیم تا بتوانیم برخی کلاس‌ها را در آن برگزار کنیم.

در بوستان ارم یک شهید گمنام دفن است و اکنون مزار این شهید با همت شهروندان که مراسم‌های مختلفشان را در جوار این مزار برگزار می‌کنند، به میعادگاه و مراکز تبادلات فرهنگی منطقه تبدیل شده است. از همین رو درصددیم در جریان ساخت آرامگاه برای مزار این شهید، یک اقدام فاخر را انجام دهیم و مجموعه‌ای فرهنگی در این قسمت بسازیم تا این مزار و مرکزی که قرار است در آن ساخته شود، به نقطه قوت فرهنگی منطقه تبدیل شود.

طراحی این مجموعه به پایان رسیده است و تا پایان سال عملیات ساختش آغاز خواهد شد. خوشبختانه بانوان منطقه نیز فعال هستند؛ به‌طوری‌که ۳۰ درصد از اعضای شورا‌های اجتماعی محلات منطقه ۴ بانوان هستند. همچنین در موضوع پلاک‌گذاری برای شهیدان منطقه اعتبارات خوبی دریافت کرده‌ایم و تا پایان سال بسیاری از پلاک‌های مربوط به شهیدان این منطقه در خیابان‌ها و کوچه‌ها نصب خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->